het aftellen is begonnen! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu het aftellen is begonnen! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu

het aftellen is begonnen!

Door: joycegoessa

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 April 2011 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Het aftellen is nu echt begonnen. Nog maar anderhalveweek en dan kunnen jullie weer allemaal van mijn aanwezigheid genienten! Dit is al de laatste week op het project en langzamerhand moet ik hier van iedereen afscheid nemen. Gelukkig doen we ook nog dingen die wel leuk zijn.

Zo hebben we twee weken geleden in een anti-drugs mars meegelopen. Het was een project van alle kerken in de sloppewijk samen. Het begon met een beetje liedjes zingen op een voetbalveld en we gingen al snel met spandoeken al zingend door de straten van de wijk. Het was zeer indrukwekkend om deel te zijn van zo`n tocht. Het doel was om mensen zich ervan bewust te maken dat drugs echt levens kapot maakt. Toch was het wel grappig om te zien dat de enige blanken die meeliepen in de stoet de mensen waren die betrokken zijn bij projecten in de sloppewijk. De rest van Jeffrey`s bay zat gewoon lekker in z`n eigen blanke kerk!

De spanning tussen zwart en blank is hier nogsteeds zo groot. Gister hoorde ik weer een verhaal van een zwarte man die naar de golfbaan ging voor informatie maar dat vonden ze eigenlijk toch wel heel raar. De buurvrouw van die zelfde man had laatste gevraag waar de slopppewijk eigenlijk was want er hingen toch wel veel zwarte mensen hier rond. Maar gelukkig voor haar is die wijk vrij ver weg. De meeste blanke Afrikaners die wonen hier en sluiten gewoon hun ogen voor alle vreselijke dingen die gebeuren in de sloppewijk.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het wel iets doet. Zo hebben we nu een vakantie programma bij een ander project in de wijk en we hebben 2 teams van elk zo`n 15 jongeren die het programma leiden en komen versterken. Het ene team komt uit Bloemfontein (zo`n 4 uur rijden vanaf hier) en het andere team komt uit Canada. Al met al dus een heleboel vrijwilligers maar dat is ook nodig omdat ze verder deze week zo tegen de 300 kinderen verwachten! Erg gezellig dus!

Tot heel snel!

Liefs Joyce

• 05 April 2011 - 19:28

Margo:

Hoi Joyce!

Tjee, wat gaat de tijd dan weer snel he. Het was nog maar net kerst voor mijn gevoel. Raar zal dat voor je zijn, om daar afscheid te nemen. Na alles wat je hebt meegemaakt. Maar je neemt het allemaal mee in je rugzak: al die kindergezichtjes, je ervaringen en je gevoelens daar opgedaan. En je kunt er hier vast en zeker je voordeel mee doen! Veel plezier nog de laatste dagen. En kom veilig terug. Want dat je terugkomt, vind ik wel weer heel gezellig en fijn!!

Liefs, Margo