Foto`s van het project! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu Foto`s van het project! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu

Foto`s van het project!

Door: joycegoessa

Blijf op de hoogte en volg Joyce

16 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey allemaal,

Je gelooft het niet maar dit is de derde keer dat ik veslag schrijf, want elke keer doe ik iets waardoor die domme computer het wist! Maar goed drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen!

Gister was een erg bijzondere ochtend want we keken met de morgenkinderen (de straatkinderen) de film: 'the passion of the Christ'. Voor diegene die de film niet kennen; het is een film over de laatste 24 uur van het leven van Jezus. Alle martelingen die aan de kruisiging vooraf gingen worden erg mooi in beeld gebracht maar dat maakt het wel een heftige film. Als je hem nog niet gezien heb raad ik het absoluut aan. Christen of geen Christen: dit moet je gezien hebben!
Maar goed ik word hier niet betaald om reclame te maken ( eigenlijk word ik helemaal niet betaald, dat is nou net het hele ding van vrijwilligerswerk niet waar?)
Oke, het bijzondere van het kijken van deze film met de kinderen was dat ze er echt door geraakt werden. Deze kinderen zijn namelijk wel het een en ander gewend als het om geweld gaat maar ze zaten echt geshockeerd te kijken. En dan heb ik het over jongens van 17-18 jaar die gewoon hun buurman vast pakte omdat het zo erg was wat ze zagen. Na de film hebben we nog een nagesprek gehad om gewoon nog even van mening te wisselen over wat we net gezien hadden. Vele van hun hadden het zich heel anders voorgesteld, in ieder geval minder erg. Maar door deze film wordt je wel weer even met beide voeten op de grond gezet!
Al met al een erg goede morgen.

Deze morgen daarintegen was een dieptepuntje. Ik kwam namelijk gewoon s`ochtends naar het project en we zouden vandaag proefexamens afnemen om te kijken wie er klaar zouden zijn om over een paar weken deel te nemen aan het landelijk examen. Dit om te kijken of ze een niveau hoger kunnen komen. Maar toen ik aankwam werd mijn verteld dat de kinderen te stoned waren voor de les en dat deze dus niet door ging. Gevolg: uren lang niks te doen! Gelukkig waren er ook andere collega`s die niks te doen hebben dus we konden gezellig samen zitten niksen!

Wat ik aan het begin nog wel eens deed was de morgenkinderen (middagkinderen ook trouwens) vergelijken met de kinderen in Nederland. Maar ik ben er wel achter dat dat gewoon niet kan! Simpel voorbeeld: Als je een jongen van 17-18 jaar in Nederland een kleurplaat geeft wat gaat hij er dan mee doen?
optie 1: in de fik steken
optie 2: vliegtuigje vouwen
optie 3: vul zelf maar in

Wat doen deze kinderen ermee? Ze zijn gewoon een uur lang de kleurplaat aan het inkleuren! En ze doen nog hun best erop ook!
Ook vroeg ik me af waarom deze kinderen, die soms al 3 jaar naar het project gaan en dus 3 jaar les krijgen, zo langzaam vooruit gaan. Ik bedoel sommige kunnen na 3 jaar nog niet eens de eerste 5 letters van het alfabet opzeggen terwijl die gewoon boven het bord hangen!!!
Het antwoord ligt in de drugs die ze hier gebruiken. Ik heb me nooit verdiept in de gevolgen die drugs kunnen hebben maar het schijnt dat het korte termijn geheugen er door (gedeeltelijk) gewist wordt. Conclusie: Als ze gister de eerste 5 letters van het alfabet geleerd hebben en ze hebben daarna lijm gesnoven of andere drugs gebruikt dan kun je ze vandaag weer opnieuw de eerste 5 letters van het alfabet leren want die weten ze dan echt niet meer.
Zijn we dan nutteloos bezig hier? Nee, want op langere termijn blijft er wel iets hangen. Dus ze gaan vooruit maar het gaat heeeeeeeel langzaam.

Tot slot (en dan ben ik wel weer lang genoeg aan het woord geweest)nog een link naar de nieuwe foto pagina. Deze keer foto`s van het project.

http://picasaweb.google.nl/117221640256828136754/AfrikaUpload16092010?authkey=Gv1sRgCJK4_Ii-we2mKg&feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/117221640256828136754/AfrikaUpload1092010?authkey=Gv1sRgCOeV-Ja90YPbTw&feat=directlink


Liefs Joyce

  • 16 September 2010 - 20:53

    Jaap Van Strien:

    Hoi lieve Joyce
    Wat is het super dat je daar geweldig mooi werk doet.Ik ben onder de indruk hoe je er over verteld.De foto's maken indruk op mij.Vooral de foto waar je er met een jongetje op staat. Ik heb hem opgeslagen op mijn P.C. ,Ik ga deze foto gebruiken als mijn bureaublad foto. Dan ik ik iedere dag aan je denken en voor je bidden.Lieve Joyce ik blijf je volgen. Jouw mail adres heb ik ook. daarin wil ik je nog iets vragen!!!
    groetjes Jaap van Strien

  • 17 September 2010 - 07:06

    Marc:

    Een bijzonder verhaal Joyce!

    Veel zegen daar! Morgen weer J-Unit. We zullen voor je bidden!

  • 18 September 2010 - 09:34

    Margreet Plukkel Plukkel:

    Hoi joyce!
    We hebben een keer met elkaar gemaild. Via via kwam ik op je site terecht. Het is precies een jaar geleden dat ik mijn avontuur in Jeffreysbay en het joshuaproject begon. Als ik jou verhalen lees is het zo herkenbaar. De tijd gaat zo snel. Ben nu alweer 8 maanden terug in Nederland. Er gaat geen dag voorbij dat ik er aan denk! Geniet ervan daar! Het is zo'n heerlijke plek! In januari worden we voor 2 weken buren. Ik kom dan even terug. Het trekt teveel aan me :)

    Groeten Margreet

  • 20 September 2010 - 12:05

    Mirjam:

    Hoi Joyce,
    Net samen met Boukje je foto's bekeken en waren enorm onder de indruk!
    We hopen dat alles goed gaat en heel veel succes met dit project!
    Liefs Mirjam en Boukje

  • 21 September 2010 - 08:44

    Piet:

    Indrukwekkend Joyce. Zo heel anders als je hier gewend ben. Ook hier komen kinderen stoned in de klas begrijp ik van Chris maar dan worden ze er uit gegooid en geschorst.

    Veel plezier,

  • 22 September 2010 - 11:28

    Margo K:

    Hoi Joyce,

    Dat is een andere wereld! Mooi te lezen hoe je erover vertelt. Leuk hoe die kinderen het stoer vinden om op de foto te gaan. Mooie koppies, waar ongetwijfeld veel in omgaat. Sterkte en plezier daar! We missen je hier wel...
    Groet, ook van Pieter!

  • 22 September 2010 - 18:26

    Hilde.:

    Phoe hee, dat is niet niks.
    Lastig om dat te merken. Hoe oud waren die kinderen die stoned waren dan? Fijn dat jij er voor die kinderen bent Joyce!

  • 24 September 2010 - 09:22

    Nanny:

    hoi Joyce
    wat is het geweldig om het allemaal te lezen wat je allemaal mee maakt.
    je foto's zijn ook erg leuk.
    ik hoop dat je het verder geweldig zult vinden daar in het vere afrika. heel succes met je werk daar en geniet ervan en
    liefs nanny en een dikke knuffel van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 April 2011

het aftellen is begonnen!

10 Maart 2011

Home sweet home

11 Februari 2011

Daar ben ik weer!

17 December 2010

Welkom thuis!!!

24 November 2010

Tsitsikamma!
Joyce

Actief sinds 25 Juli 2010
Verslag gelezen: 88
Totaal aantal bezoekers 14051

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2010 - 15 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: