Tsja... geen idee eigenlijk.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu Tsja... geen idee eigenlijk.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joyce Barink - WaarBenJij.nu

Tsja... geen idee eigenlijk..

Door: joycegoessa

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey allemaal!!!

Weer even een klein verslagje vanuit het zonnige J`bay!!! Ik ben vandaag voor het eerst een beetje vrbrand in mn gezicht dus het weer gaat de goede kant op!!!!

De afgelopen week was erg afwisselend. Vooral om dat het vanaf gister vakantie is hier. Niet dat het project dicht gaat, want we gaan volgende week een vakatieprogramma draaien. Dit gaan we doen in combinatie met victorie 4 all. Victorie 4 all is een school en één van de vele projecten die valt onder de Victorie Christian Chruch ( de kerk waar ik naar toe ga. Dus we plannen al de hele week een meeting met die mensen om dat programma een beetje op de rails te krijgen maar helaas gaat het op z`n afrikaans en wordt die steeds verschoven. Maar uiteindelijk hebben we wel een meeting gehad. En het gaat helemaal goed komen volgende week.. ( ze verwachten tussen de 200 en de 300 kinderen)

Woensdag was ook een bijzondere dag want Michelle (de project manager) kwam naar mij toe met het verhaal dat ze benaderd was door 2 moeders uit de communitie (sloppewijk). Die moeders hebben allebei een kind met een waterhoofd. Die kinderen zijn 5 en 8 jaar en zijn nooit naar school geweest omdat ze heel kwetsbaar zijn. De vraag van de moeders of wij, als project, misschien konden helpen. Dus Michelle vroeg mij of ik bij het gesprek met die moeders en die kinderen wilde zijn om te kijken wat we voor ze konden betekenen.

Dus woensdag ochtend kwamen ze langs, en ik had echt geen idee wat ik ervan moest verwachten! Dus ik had ter voorbereiding maar gewoon een paar kleurplaten geprint die ze eventueel konden overtrekken om hun motoriek te testen. Nou, dat ging niet door want ze konden niet eens fatsoenlijk een potlood vast houden dus laat staan dat ze een tekening konden overtrekken. We hebben ze maar laten vingerverfen want dat ging wel. Het was wel echt fantastisch om te zien hoe leuk ze dat verfen vonden. Ze zaten echt te glunderen. Maar het bleek dus, toen we vroegen aan de moeders wat ze zoal deden op een dag, dat die kinderen tv kijkten en een beetje speelden maar nooit iets van kleuren gedaan hebben. Dus het was niet zo gek dat ze niet fatsoenlijk konden kleuren. Maar nu de vraag wat we gaan doen met ze.. nou voorlopig gaan ze samen met hun moeders elke woensdagochtend komen en dan gaan we maar helemaal van vooraf aan beginnen met kleuren en blokken bouwen enz.. En dan maar hopen!

Nou dat was dus mijn woensdag. Donderdag gingen we film kijken met de kinderen wat dus voor ons erg relaxed was. En donderdagavond ben ik weer naar het koor geweest. En steeds zingt er 1 persoon van elke partij door de microfoon ter ondersteuning, en ze hadden gisteravond besloten dat het mijn beurt was. Nou weten de meeste van jullie dat de microfoon sowieso al niet mijn grootste vriend is (helemaal niet mijn vriend eigenlijk) maar het probleem wordt nog groter als je de liedjes niet kent!! Ik overdrijf echt niet: ik kende er wel 1 gister avond! Al met al niet mijn beste avond dus!!

Vandaag was een hele leuk dag want het was Heritage day! Een nationale feestdag hier dus we waren allemaal vrij! Hier in J`bay wordt het geviert d.m.v. het Schelpen feest. Een stuk straat wat afgezet en er waren allemaal kraapjes en het was heel gezellig. Er worden ook allemaal sport evenementen georganiseert zoals een strandvolleybaltoernooi en een basketbaltoernooi. Ik ben dus even blijven kijken het het basketbal toernooi en kwam toen tot de ontdekking dat Shelton (de afternoon manager) meedeed! Het was heel gezellig.

Deze dag staat bij veel afrikanen ook wel bekend als braai-dag. (braai = afrikaanse BBQ) Dus iedereen moet vandaag braaien. Dus ook ik ging bij vrienden braaien ( mijn allereerste braai, wat vele zich niet konden voorstellen aangezien ik hier al een maand ben).
Een erg gezellige avond dus en morgen ga ik een hele lange strand wandeling maken. Als je wilt kun je hier gerust 12 uur langs het strand wandelen (niet dat ik dat van plan was maar ik wil wel even naar de andere kant van het water , ik zit hier namelijk in een baai (Jeffrey`s baai)) Dus een leuk vooruitzicht!


Liefs Joyce

  • 24 September 2010 - 18:18

    Marc Potters:

    Weer de eerste vandaag.

    Leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Bijzonder als je merkt te moeten vertragen voor twee van die jochies. Langzaam aan, dan komt het wel!

    Veel feest zo te horen. Kunnen we wat van leren!

    Veel succes met braaien en tot de volgende keer!

  • 24 September 2010 - 19:49

    Jaap Van Strien:

    Hoi Joyce
    Weer heel fijn om je verslag te lezen.Braai is weer zo een oud nederlands woord dat bij jullie als taal is blijven hangen.Als mijn opoe vroeger het vlees braadde dan zij ze ook altijd ik ga het vlees braaien.Morgen voor ons ook even een rustige dag zonder verplichtingen.Dus heerlijk.de afgelopen week was het voor ons en zeker voor mij veel te druk.En dan te bedenken dat wij met pensioen zijn. Zover is het voor jou nog lang niet (gelukkig maar)Lieve Joyce dit was het weer even wij denken aan je en bidden voor je!!!!
    Gr Jaap van Strien

  • 24 September 2010 - 22:27

    Marijke:

    Joyce! Super om je verhalen te lezen en je foto's te checken..
    Man, heb er érg veel zin in om je gezelschap te gaan houden, benieuwd hoe we het daar gaan hebben!
    Tot gauw dus!

  • 27 September 2010 - 06:20

    Nanny Slijkhuis:

    hoi joyce,
    wat geweldig jou uitdaging en volgens mij geniet je er behoorlijk van.Wat een uitdaging die tweekindjes ik hoop ach ik weet het eigenlijk wel zeker. Je doet wat je kunt doen en het lukt je zeker. Doe het vooral langzaam want dan lukt het je zeker en zeker met de steun van onze Here God.succes de komende dagen en geniet ervan we missen je wel vooral als je even weer langs kwam op het werk. maar als ik dit lees hoor ik je ook.
    dikke knuffel liefs nanny

  • 27 September 2010 - 17:45

    J. Spijker:

    Spannend en heel bijzonder. Ik wens je heel veel sterkte en God's nabijheid en steun.

    Groeten van de penningmeester
    (J. Spijker)

  • 28 September 2010 - 16:02

    Lisanne Vader:

    Yeah Joyce! Eindelijk kan ik reageren op je bloggs :) haha Want die Marc Potters is wel elke keer de eerste, maar nooit heeft hij jouw link doorgestuurd ;) Anyways, ontzettend leuk om te lezen hoe je daar bezig bent joh! Geniet er vooral lekker van! Super gaaf joh om te horen dat je die kids zo'n beetje gaat begeleiden! Inderdaad, heb geduld! Het komt vanzelf! Als je wilt kijken wat hun motorische leeftijd is heb ik nog wel een paar oefeningen om dat te testen ;) hehe Als je nog andere dingen, materialen, ideeen nodig hebt laat maar weten! Ik werk op een school weet je :P en daar hebben ze genoeg materiaal en ideeen wat ik zou kunnen door sturen door ze in te scannen!
    Succes! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 April 2011

het aftellen is begonnen!

10 Maart 2011

Home sweet home

11 Februari 2011

Daar ben ik weer!

17 December 2010

Welkom thuis!!!

24 November 2010

Tsitsikamma!
Joyce

Actief sinds 25 Juli 2010
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 14048

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2010 - 15 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: